سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مریخ سیاره ای زنده ؛ تپه های بهرام آشکارا تغییر مکان دادند.

ارسال شده توسط رضا در 89/11/26:: 3:51 عصر

بعد از وزش باد و یا طوفان بر روی این تپه ها متحمل می شود ، باعث می گردد که این سیاره مجبور به تغییرات در ظاهر خود شود (دیدگاه برخی از محققان در مورد حرکات تپه ها) . این فرآیندهای خاص تاکنون بر روی زمین مشاهده نشده است.

همه مواردی که در تصاویر گرفته شده توسط دوربین HiRISE (با رزولوشن بالا و کیفیت عالی فیلم برداری ، علوم آزمایشی) نصب شده بر روی مدارگرد اکتشافی ناسا مورد تأیید قرار گرفته شده است.

تصاویر را در ذیل مشاهده نمائید...

 

 

می توانید با کلیک بر روی تصویر فوق ، تصویر را در کیفیت واقعی مشاهده فرمائید...

سمت دیگر این تپه های ماسه ای ، تاریک است که تسلط به بر چشم انداز تا قطب شمال مریخ غیر قابل دسترسی بوده و تنها رسوبات از گذشته دور ، زمانی که فسیل ها در این مناطق باقی می مانند و در اثر وزش بادهای بسیار قوی بر سطح سیاره سرخ  به سمت های تاریک کشیده می شوند. (دیدگاه دیگر در مورد  تپه های متحرک). اما مجموعه ای از تصاویر بیش از چهار سال (معادل دو سال مریخی) توسط محققان در دانشگاه آریزونا جمع آوری شده و به نظر ایشان اصل داستان متفاوت تر از این دیدگاه های مطرح شده می باشد.

آقای کاندیک هاین از موسسه علوم سیارات در توسان و معاون پی از سازه HiRISE و نویسنده مقاله نخست و برگزیده که در مورد علوم بود ، طی یک گفتگو می گوید: "تعداد و وسعت حرکات به حدی بوده که بیان کردن آن غیر ممکن است  و به طور کل ما را گیچ کرده است که در طی حرکت این تپه ها گچ های ماسه ای باقی مانده است".

برای تعیین حرکات ، محققان می گویند که این تپه ها می توانند بخشی از یک آبشار متشکل از یخ و شن و ماسه می باشد که در امتداد شیب تپه ها بجا مانده اند. اما این عوامل متشکل شده از فرآینده های مربوط به تغییرات فصلی که بر روی مریخ است ، روی می دهد. ولی حرکات غیره منتظره تپه ها ، نمی تواند از وزش باد پدید آمده باشد (با توجه به این فصل از مریخ). در فصل زمستان ، پوششی از یخ و دی اکسید کربن بر روی این تپه ها و دریچه های قطبی ایجاد می شود که با آمدن فصل بهار این عناصر به شکل گاز در آمده و از بین خواهند رفت.

آقای هانس در ادامه افزود " این جریانهای گاز و بخار باعث بی ثباتی تپه ها گردیده ، در این میان سبب ایجاد بهمن که در دره ها و کوه های جدید می شود. در بعضی از نقاط این بهمن ها سبب می گردند که صدها متر مکعب شن و ماسه در یک سال مریخی ، جابه جا شوند ، که مقادیر قابل توجه می باشد.

همچنین باد به نوبه خود نقش مهمی را در تغییر شکل چشم انداز ایفاء می کند. حقیقت به مراتب شگفت آور تر از این یافته ها می باشد و با توجه به اینکه فضای سیارات "اتمسفر سطح سیاره" اجازه نخواهد داد که در اصل وزش باد به اندازه ای باشد و بتواند با سرعت کافی ، باعث حرکت دانه های شن و ماسه شود. با این حال به ندرت اتفاق می افتد که در سطح این سیاره حرکتی دیده شود ، و با توجه به برخی از نظرات از مریخ به عنوان "سیاره خسته / بدون حرکت" یاد می کنند، با توجه به گفته های اختر شناسان "احتماً تغییرات آب و هوایی در قطب های مریخ سریع تر از باد توانسته این تپه را به حرکت در آورد. به طور کلی ، حدود 40% از تپه هایی که تحت نظارت و مطالعه در طول چهار سال متوالی قرار می گیرد ، این موضوع را نشان می دهد که آغاز حرکت این تپه ها در جایگاه اولیه خود اتفاق نیافتاده است.

پی نوشت:

حرکت تپه ها می تواند همانند ، ناهنجاری هایی باشد که در زمین توسط انسان بوجود آمده باشد و می توان به حفاری ها مختلف برای ایجاد جاده و حتی پدید آوردن شهرهای جدید اشاره نمود که هر یک از این موارد باعث بوجود آمده تغییرات در سطح سیاره زمین شده است ، احتمالاً تغییرات فصلی و وزش طوفان سبب این رویداد شده که با توجه به سطح متراکم سیاره مریخ ، نمی توان گفت که باد توانایی حرکت را بمانند زمین داشته باشد و شاید باد بمانند نسیمی ارامی در جریان باشد... و یا در انتها می توان گفت که مریخ می تواند سیاره زنده و قابل سکونت ، همانند زمین باشد. نظر شما چیست؟

منبع خبری: HiRISE Arizona

 





بازدید امروز: 14 ، بازدید دیروز: 47 ، کل بازدیدها: 330445
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ